Ce ar trebuie sa stiti despre transpoturile agabaritice

Ce ar trebuie sa stiti despre transpoturile agabaritice

Ce inseamna marfuri agabaritice?

 

Marfurile agabaritice se refera la piese non-standard voluminoase si cu greutate mare, cum ar fi transformatoare electrice, turbine eoliene, fuzelaje avion si chiar parti componente pentru centrale, care sunt parti din proiectele energetice si tehnologice.

Cererea pentru aceste marfuri este strans legata de dezvoltarea industriala si economica. Aproape toate proiectele mari de dezvoltare necesita transportul de marfuri mai mari decat mijloacele standard de transport.

Transportul marfurilor agabaritice necesita o abordare non-standard in ceea ce priveste menagementul riscurilor pentru a putea identifica si preveni producerea de evenimente neplacute ce pot intarzia finalizarea proiectelor. Toate aceste marfuri, incepand de la structuri metalice, masini si componente industriale folosite in industria mineritului – care in general nu depasesc 25 tone, insa depasesc parametrii standard in transporturile rutiere– pana la linii metalurgice, transformatoare si turbine –care, in principal, sunt caracterizate de o greutate mare raportata la volumul  lor si nu pot fi transportate rutier decat cu ajutorul semiremorcilor multi-axa– si pana la structuri mari precum parti componente nave cu volum mare si greutati de peste 70 tone, toate necesita o planificare atenta a traseului.

In transporturile rutiere una dintre primele actiuni este verificarea capabilitatii vehiculului pentru efectuarea in bune conditii a transportului. Urmatorul pas este pregatirea si optimizarea rutei de transport, ce necesita verificarea fiecarei sectiuni de drum pentru a asigura latimea suficienta, degajarea necesara sub poduri si pasarele, obstacole sau drumuri cu denivelari si/sau restrictii de greutate pentru anumite portiuni de drum etc.

Mare parte din transporturile acestor marfuri se realizeaza pe rute maritime, unde riscurile de aparitie a evenimentelor nedorite apar inca din stadiul de manipulare in porturi. Aceste porturi necesita nu numai o infrastructura adecvata, dar si personal calificat pentru aceste operatiuni. Totodata, trebuie luata in calcul siguranta navigarii pentru navele ce transporta aceste marfuri care, de multe ori, datorita gabaritului acestora, trebuie sa fie nave sau barje specializate. Aceste marfuri pot fi reprezentate de platforme de foraj sau baze pentru turbine eoliene maritime si pot avea greutati de cateva mii de tone si lungimi de sute de metri.

Conventia SOLAS din 1974 prevede ca transportul, depozitarea si ancorarea marfurilor pe rute maritime sa fie efectuate conform CSM – Cargo Securing Manual si la un standard cel putin egal cu cel elaborat de Organizatia Maritima Internaționala (IMO). Chiar si asa, evenimentele nedorite nu sunt eliminate complet, iar cauzele producerii acestora pot fi atribuite in mare masura:

– Conditiilor meteorologice nefavorabile severe

– Aprecierea incorecta a diferitelor forte implicate in proces

– Ignorarea normelor relevante și recomandarilor orientative in vederea limitarii costurilor

– Timpul si / sau personalul insuficient pentru a finaliza proceselor necesare inainte de plecarea navei din port

– Rezistenta insuficienta a materialelor folosite in ancorare impreuna cu incarcarea neechilibrata și distribuția necorespunzatoare a greutății

De aceea pentru evitarea evenimentelor nedorite gestionarea riscurilor este una din problemele cheie in timpul transportului de marfuri agabaritice. Evaluarea riscurilor care influenteaza incarcaturile grele si supradimensionate trebuie sa se concentreze in principal asupra factorilor tehnici, economici si sociali pentru a putea determina impactul negativ intr-un proces de transport. Rezultatele evaluarii permit identificarea masurilor necesare pentru reducerea riscurilor și alegerea celei mai bune strategii de transport pentru aceste tipuri de marfuri.

Cu peste 10 ani experienta in asigurari cargo, subscriitorii CertAsig identifica si evalueaza riscurile, oferind clientilor suport in gestionarea si minimizarea acelora care pot aparea si acoperirea necesara pentru a finaliza in bune conditii proiectele de transport propuse.

Comments are closed.