Rares Colteanu_2017Fata in fata cu dezastrele naturale: cum rezistam?

Asigurarea Cargo CertAsig

In repetate randuri, natura a demonstrat ca este capabila sa produca pagube enorme si sa schimbe cursul lucrurilor intr-o fractiune de secunda.Dezastrele naturale se intampla rar, dar atunci cand se declanseaza pot produce daune enorme. Efectele si impactul acestora asupra societatii si a mediului de afaceri sunt subiecte indelung discutate de catre marii asiguratori si reasiguratori.Deloc de neglijat, riscurile de pieredere sau deteriorare a bunurilor si marfurilor in timpul transportului ar trebui tratate cu prioritate de companiile expuse. Acestea ar trebui sa aiba in vedere cele mai mari riscuri naturale care ar putea sa le puna in pericol activitatea: cutremure, furtuni, inundatii, eruptii vulcanice, incendii de paduri sau avalanse.La nivel global, regiuni intregi sunt frecvent afectate de furia naturii. In anul 2012, porturile New York si New Jersy erau lovite puternic de urganul Sandy. Desi au fost luate masuri preventive, daunele cauzate au fost considerabile, iar sectorul auto a fost cel care a simtit serios efectele urganului.  Aproximativ 16.000 de autovehicule noi, aflate in terminalul portuar, au fost casate in urma avariilor suferite. Valoarea acestora a depasit 350 de milioane de dolari. Inca aproximativ 15.000 de containere cu marfa, 2500 de camioane aflate in zona portuara, alte marfuri si iahturi au fost afectate de uraganul Sandy, valoarea daunelor aferente asigurarilor Maritime fiind estimata la peste 2.5 miliarde de dolari.
Un alt exemplu este cel al unei nave port-container care avea o incarcatura de 7041 TEU (4382 de containere) si care, lovita sever pe 17 iunie 2013, fapt ce a cauzat ruperea pe jumatate, s-a scufundat. Potrivit companiei care detinea nava, accidentul s-a produs din cauza conditiilor meteo nefavorabile. Alta nava care transporta containere MSC s-a rupt in portul Durban, Sudul Africii, in urma unei furtuni puternice care a impins ambarcatiunea peste port (VIDEO).Catastrofele naturale nu au ocolit nici regiunile apropiate tarii noastre. Un cutremur devastator avea sa loveasca Turcia pe 17 august 1999, inregistrand daune majore la Istanbul si in zonele limitrofe. La scurt timp dupa producerea seismului, un tsunami s-a declansat in Marea Marmara, valuri ce au distrus bazele navale din golful Izmit. O mare parte din zonele de coasta au ramas inundate, iar nivelul marii a crescut semnificativ. Au existat mai multe evenimente nedorite si in zona Marii Negre. Anul trecut, o stire avertiza ca furtuna puternica si vantul care sufla cu peste 60-70 de kilometri pe ora au inchis porturile, iar valurile au lovit digurile de protectie.Daca ne intoarcem la cifre, doar in 2017 valoarea estimata a daunelor cauzate de dezastrele naturale a fost de peste 130 miliarde de dolari, o cifra aflata mult in crestere fata de media anuala a ultimilor 10 ani, cand pagubele nu depaseau suma de 58 miliarde de dolari.Echipa noastra nu a ramas indiferenta in fata dezastrelor naturale. Pentru astfel de situatii de urgenta, CertAsig raspunde nevoilor pietei oferind solutii pentru a elimina efectele daunatoare care, in alte cirumstante, ar putea afecta intreaga activitate a companiei.

cargoCare este legatura dintre dezastrele naturale si asigurarile Cargo? Chiar daca de multe ori ne gandim ca o catastrofa naturala cum ar fi, de exemplu, un seism de mare magnitudine poate avea efecte asupra unor cladiri sau produce riscuri statice, nu trebuie sa uitam ca marfurile, navele implicate in transportul marfurilor sau porturile pot avea de suferit.Spre deosebire de riscurile statice regasite in asigurarile de tip Property, riscurile Maritime – Cargo sunt uzual in miscare. Cu toate acestea, marfurile pot ramane si intr-un singur loc pentru o perioada mai lunga de timp (pana la 60 de zile conform Clauzelor Cargo (ICC) si uneori chiar mai mult). In ciuda faptului ca acumularea potentiala a pierderilor poate fi estimata pe baza diferitelor modele, acest lucru nu se poate determinata exact in avans. Este imposibil sa se cunoasca cu exactitate cand un anumit numar de riscuri se va agrega intr-un anumit loc si care este valoarea reala a acestora. De asemenea, scenariile de acumulare a pierderilor, modelele de risc si curbele de vulnerabilitate care si-au demonstrat valoarea in asigurarile de tip Property nu pot furniza rezultate satisfacatoare atunci cand se determina pierderea maxima probabila in activitatea maritima.Totodata, cresterea comertului global a dus la modernizarea mijloacelor de transport si a terminalelor portuare, acestea devenind cu timpul din ce in ce mai mari pentru a putea acomoda un trafic mai mare si pentru a eficientiza costurile.Pentru a evita pierderile ce pot aparea in urma acestor evenimente, CertAsig le recomanda clientilor sa incheie o asigurare a marfurilor pe timpul transportului – CARGO.

Ce acopera asigurarea marfurilor pe timpul transportului – CARGO?

  1. Conditia de asigurare “C”:
  • incendiu sau explozie;
  • esuarea, scufundarea sau rasturnarea navei sau ambarcaţiunii; rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru; coliziunea sau contactul navei, ambarcatiunii sau mijlocului de transport cu orice obiect exterior, altul decat apa;
  • descarcarea bunurilor intr-un port de refugiu;
  • sacrificiul in avaria comuna;
  • aruncarea peste bord;
  • cheltuielile si contributiile la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare;
  • culpa comuna in caz de coliziune.
  1. Conditia de asigurare “B” – riscuri acoperite in plus fata de conditia de asigurare “C”:
  • cutremur de pamant, eruptie vulcanica sau trasnet;
  • luarea bunurilor de valuri peste bord; intrarea apei de mare, lac sau rau in nava, ambarcatiune, mijloc de transport, container, liftvan sau loc de depozitare;
  • dauna totala a unui colet cazut peste bord sau cazut in timpul incarcarii pe/ sau descarcarii de pe ambarcatiune sau alt mijloc de transport.
  1. Conditia de asigurare “A”:

Toate riscurile, mai putin excluderi

Si totusi, care este raspunsul la intrebarea noastra initiala: cum rezistam in fata dezastrelor naturale? Sa incepem prin a ne schimba mentalitatea si modul in care ne raportam la aceste fenomene!Echipa CertAsig isi incurajeaza clientii sa aiba o atitudine proactiva si sa apeleze la toate masurile de preventie pe care le au la dispozitie pentru a face fata situatiilor nedorite. Solutia o aveti la indemana – Asigurarea marfurilor pe timpul transportului – CARGO!Pentru a afla mai multe informatii despre acest produs de asigurare, va invitam sa il contactati pe Rares Colteanu – Sef Serviciu Asigurari Cargo.

Rares Colteanu, Sef Serviciu Asigurari Cargo

Email: rares.colteanu@certasig.ro

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>