Andrei Mirauta_2O alternativa la Stramtoarea Bosfor? Raspunsul pare sa fie „Da”

Desi ideea unui nou traseu pentru navele care leaga Marea Neagra si Marea Marmara se vehiculeaza de aproape o jumatate de secol (idee propusa initial de Suleiman cel Magnific si re-adusa de mai multe ori in discutie de atunci), se pare ca recent a caștigat ceva teren prin stabilirea unei rute exacte pentru aceasta noua cale navigabila. Ruta de 45 de kilometri va intra in Lacul Küçükçekmece si va ajunge in Marea Neagra prin barajul Sazlıdere din estul Lacului Terkos.

Din punct de vedere al traficului si poate si mai important din punctul de vedere al sigurantei locuitorilor din Istanbul, acest nou coridor poate insemna o imbunatatire. In prezent, cu traficul alternativ spre nord și spre sud și cu mai mult de 55,000 nave care tranziteaza Bosforul in fiecare an, asteptarea la orice capat al stramtorii cauzeaza intarzieri serioase pentru nave, intarzieri care, la randul lor, se traduc in sute de milioane de dolari, in costuri care, teoretic, pot fi salvate daca ar exista un traseu alternativ.

Desigur, cu un pret realist de 20 de miliarde USD pentru noua cale navigabia, Turcia va impune cu siguranta taxe mari de tranzit, ceea ce va reduce avantajele unei alternative fata de Bosfor. Dar daca acest lucru economiseste timp, poate fi un lucru bun. Pentru a reduce traficul prin stramtoarea Bosfor, Turcia ar trebui sa majoreze taxele de tranzit subventionate in prezent, astfel incat cel putin petrolierele/navele de transport chimic si tancurile GNL/GPL sa decida sa aleaga ruta alternativa.

Din punct de vedere al asigurarii, reducerea traficului greu actual prin stramtoarea Bosfor, va avea un efect pozitiv instantaneu asupra reducerii coliziunilor, a deceselor și a problemelor de mediu. In prezent, cu cele peste 55,000 nave care tranziteaza o cale de navigatie lata de aproximativ 1 km in timp ce sute de ambarcatiuni taxi, autobuze de apa, feriboturi, nave ambulata, ambarcatiuni de agrement, vase de pescuit isi continua si ele  activitatea normala, toate acestea conduc la o situație foarte periculoasa

In ciuda avantajelor clare ale acestei rute alternative, aceasta este vazuta de catre unii ca o modalitate de a ocoli Conventia de la Montreux din 1936 si de a permite Turciei o mai mare autonomie. Din punct de vedere istoric, putine mega-proiecte au fost fara controverse, dar in cele din urma si cu exceptia banilor, nu este ceea ce face lumea sa se invarta?

https://www.dailysabah.com/business/2018/01/15/transportation-minister-unveils-final-45-kilometer-route-of-kanal-istanbul-project

https://en.wikipedia.org/wiki/Montreux_Convention_Regarding_the_Regime_of_the_Straits

Andrei Mirauta – Director Reasigurare si Director Asigurari Maritime
Email: andrei.mirauta@certasig.ro

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>